Automatisch in- en uitklappende spiegels - Mk3

Achtergrond;
Het volgende artikel werkt voor de Mondeo modellen vanaf 9-2003 waar elektrisch
in- en uitklappende spiegels op gemonteerd zijn.

Het doel is dat de spiegels inklappen bij dubbelslot en weer uitklappen bij het openen van de deuren.


Ikzelf heb de spiegels op 17-02-2008 automatisch gemaakt en tot op de dag van vandaag geen problemen of spijt. Ik had, net als de initiele auteur, de eigenschap meerdere malen de deuren op slot te gooien.
Dit kan extra signalen naar de spiegelmodule sturen waardoor, terwijl de deuren op slot blijven, de spiegels weer uitklappen. Dit is volkomen normaal omdat er geen sensoren op de spiegels zitten die de positie bepalen ten opzichte van het open of dicht zijn van de sloten.
Door nogmaals dubbelslot te activeren klappen de spiegels weer in.

Als je het goed hebt gedaan ziet het er zo uit.

Wat heb je nodig
Een standaard 12v auto relais;
Deze heeft 4 aansluitingen, genummerd 30, 85, 86 en 87.
Wanneer er spanning op aansluitingen 85 en 86 wordt gezet sluit het relais en aansluitingen 30 en 87 sluiten.



Een paar meter draad;
Het mooiste is als je draad gebruikt die overeenkomt met de originele draadcoderingen.

Soldeerbout
Zaklamp
Multimeter
Voor de multimeter kan ook een 12v spanningstester gebruikt worden met een lampje.
Mesje, kniptang, schroevendraaier enz.


Theorie
De spiegels worden bediend door de schakelaar van de spiegelverstelling in middenstand te zetten en naar beneden te drukken. Elke druk zal de spiegels in- of uitklappen.
Het indrukken van de schakelaar zal twee draden met elkaar verbinden, de zwart/rood en zwart.
Ze zijn op de foto aangegeven als A en B.
Er is geen noodzaak de schakelaar los te halen tenzij je nieuwschierig bent.



Uitvoering

Aan de linkerkant, open het kleine vakje bij je linker knie en verwijder het volledige scherm.
Als het schem is verwijderd is de zekeringenkast duidelijk te zien.
De spiegelmodule (in feite een relais) is bruin en zit onder de zekeringenkast.



Haal het isolatiescherm (wat boven de pedalen zit) aan de linkerkant los,
dit geeft wat meer ruimte om te werken.

Met een kleine schroevendraaier verwijder je eerst de blauwe module, daarna de bruine.
De modules zitten er vanaf de achterkant opgeschoven en een klein lipje houdt ze op hun plaats.
Een zaklamp is op dit moment wel erg handig.
Zodra de spiegelmodule los is kunnen we deze eens goed bekijken.
De draad die we straks nodig hebben is de zwart/rode.



Aan de rechterkant, het volledige scherm met handschoenenvak verwijderen.
Ik heb het niet gedaan maar ondersteboven op de stoelen gaan liggen.
Verwijder het isolatiescherm achter het handschoenenvak (boven de voeten).
Hierboven zit de elektronische stuurmodule rechts.



Bekijk deze module. Er zitten 5 connectors in.

De connectors zijn C430, C429, C426, C428 en C427.
Degene die wij nodig hebben is de C427, aangegeven met pijl 1.
De foto's zijn aangepast, in het echt zul je zien dat de connectors niet genummerd zijn.
Er zitten nog een extra kapjes over de connectors, deze zijn verwijderd en staan voor de duidelijkheid
niet op de foto. De enige connector die we los hoeven te halen is connector C427.

Een andere kijk op connector C427 is in de foto ingezet met pijl 2.
Deze geeft de gele draad aan waar het om gaat.
Als dubbel slot geactiveerd wordt komt er korte tijd spanning op deze draad te staan.
Als enkel slot geactiveerd wordt komt er geen spanning op te staan.
Ook als de deuren van slot gehaald worden komt er korte tijd spanning op deze draad te staan.
Je kunt dit eventueel met de multimeter (of tester) nameten.
Sluit alle deuren en activeer dubbel slot, de multimeter/tester zal uitslaan/oplichten.
Open de deuren en de multimeter/tester zal uitslaan/oplichten



Vanaf dit punt moet je bekend zijn met de verschillende componenten.
Je kunt, hoeft niet perse, de accu loshalen.
Denk daar wel bij na dat je hierna de radio code nodig hebt.

Procedure
Trek de connector C427 los, ontbloot de gele draad een stukje en soldeer hier een
lange draad aanvast (pijl 2), isoleer de soldering.
Trek deze draad door het dashboard naar de zekeringenkast.
Sluit deze draad aan op aansluiting 85 van het relais (foto 1).
Ontbloot een stukje van de zwart/rode draad van de spiegel module en soldeer hier een draad aan vast (foto 4), isoleer de soldering. Sluit deze draad aan op aansluiting 30 van het relais (foto 1).

Sluit twee draden aan op aansluiting 86 van het relais en sluit 1 van deze aan op aansluiting 87 van het relais,
de andere moet aangesloten worden op de massa van de auto.

Vooraan, links van de zekeringenkast zit een grijze metalen plaat.
Boor hier een gaatje in en zet hier met een parker het relais vast.
Boor een tweede gaatje schraap hier de lak rondom weg, hier komt de massa aansluiting,
zorg voor een goede massa.

Sluit connector C427 aan, en eventueel de accu, en we zijn klaar om te testen.
Sluit alle deuren en activeer dubbel slot, de spiegels moeten nu inklappen.
Ontsluit de deuren en de spiegels moeten nu uitklappen.